2.2.1 Onderwijs
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
Goed onderwijs vraagt om kwalitatief goede gebouwen, passend onderwijs voor ieder kind en goede
aansluiting tussen vroeg- en voorschoolse educatie en het basisonderwijs en daarna het middelbaar
onderwijs.
Actuele beleidsontwikkelingen
Samenwerken
Goed onderwijs is primair de taak van de scholen. Aalsmeer respecteert dit en wil goed samenwerken met de scholen om gemeentelijke taken als jeugdhulp, leerlingenvervoer, peuterarrangementen, voor en vroegschoolse educatie en de taalklas goed te laten aansluiten op het onderwijs. Daarnaast investeren we op de samenwerking tussen scholen en bedrijven, zodat jongeren ontdekken waar hun talenten liggen en welke opleiding en beroep bij hen past. Zo zetten we bijvoorbeeld in op projecten als Technet (bevorderen techniekonderwijs).
NPO middelen
De huidige generatie leerlingen en studenten verdient, ondanks de Coronacrisis, alle kansen op
volwaardig onderwijs en een goede toekomst. Hiervoor is door het Rijk in totaal € 8,5 miljard geïnvesteerd (voor gemeenten in totaal € 346 miljoen). Aalsmeer ontvangt € 465.927. In eerste instantie tot 31 juli 2023, dit is door het Rijk verlengd tot 31 juli 2025. De bijdrage is niet verhoogd bij het verlengen van de termijn, maar mag over een langere periode besteed worden. In 2022 zijn de eerste activiteiten gestart. In 2024 wordt (met partners) bezien hoe we de resterende tijdelijke middelen kunnen inzetten.
Voorschoolse Educatie
De pilot vroegsignalering en vroeginterventie wordt eind 2023 geëvalueerd. Dit is leidend voor de structurele invulling van het beleid in 2024 en verder. Structurele voortzetting van het aanbod is ook afhankelijk van financiële middelen.
Onderwijsagenda
Uit de 'Strategienota sociaal domein' en het 'Integraal HuisvestingsPlan' vloeit in 2024 een 'Onderwijsagenda' voort, als zijnde een uitvoeringsagenda. Deze onderwijsagenda wordt in gezamenlijkheid met het onderwijs en de kinderopvang vormgegeven. De onderwijsagenda wordt een opsomming en bekrachtiging van waar we gezamenlijk al aan werken en waar we een visie met elkaar over ontwikkeld hebben.
Nieuwkomersonderwijs
Aalsmeer heeft het nieuwkomers onderwijs primair onderwijs ondergebracht bij Stichting Jong Leren; 'Taalsmeer'. In het voorgezet onderwijs stromen de nieuwkomers kinderen door in de internationale schakelklassen. In het nieuwkomersonderwijs fluctueren de leerlingenaantallen sterk. Dit heeft consequenties voor de bekostiging en huisvesting.
Daarnaast zal de Spreidingswet er waarschijnlijk voor zorgen dat gemeenten in Nederland verplicht opvang moeten bieden aan asielzoekers en dat er een meer evenwichtige spreiding komt over het land. Het is niet bekend of deze wet er ook echt komt en wanneer. Als de Spreidingswet er komt, dan zal dat naar alle waarschijnlijkheid ook gevolgen hebben voor het nieuwkomersonderwijs.
Laaggeletterdheid
De aanpak Laaggeletterdheid is in 2023 vastgesteld door het college. De gezinsaanpak laaggeletterdheid is een van de onderdelen. Dit wordt vanaf 2024 een taak van de gemeenten. Begin 2024 zal hiervoor een plan uitgewerkt worden, in samenwerking met de partners. De gemeente voert hierbij de regie.
Van 'School naar Werk’ en uitbreiden van de doelgroep van kwalificatieplichtigen
Onderwijs beter passend maken, leerlingen ondersteunen om school af te maken en adequate bemiddeling naar werk voor de jongeren die daarbij ondersteuning nodig hebben, is van belang. Het nieuwe wetsvoorstel 'Van School naar Werk' speelt hier op in. Ook het uitbreiden van de doelgroep van kwalificatieplichtigen, waarvoor gemeenten de school-/werkloopbaan volgt, wordt verhoogd van 23 naar 27 jaar vanaf 2025. Aalsmeer zal vanuit de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC) de lokale invoering van deze wet vormgeven.
Leerlingenvervoer
Personele problemen bij aanbieders en kinderen die lange ritten moeten maken om op school te komen zijn geen optimale en lang houdbare situatie. Daarbij spelen ook de kosten voor de gemeente. We gaan na of de druk op het leerlingenvervoer kan worden verminderd. We benutten hiervoor de contacten met het onderwijs en volgen de landelijke ontwikkelingen rondom het leerlingenvervoer. Bij de actualisering van de Verordening Leerlingenvervoer die dit jaar plaats vindt betrekken we deze elementen.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Vormgeven Onderwijsagenda | Uitvoering | 2e kwartaal |
In 2024 wordt (met partners) bezien hoe we de resterende tijdelijke NPO-middelen kunnen inzetten. | Uitvoering | 1e kwartaal |
Uitvoeringsplan gemeentelijke Gezinsaanpak Laaggeletterdheid | College | 2e kwartaal |
Beleid invulling zorgaanbod in de voorschoolse educatie. | College | 2e kwartaal |
Lokale invoering van de wet 'Van School naar Werk’ | College | 4e kwartaal |
Taakvelden per thema
Aan dit thema is gekoppeld het taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken.