Financiën
Wat mag het kosten?
Bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting 2024 | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2022 | 2023 | Lasten | Baten | Saldo | 2025 | 2026 | 2027 |
0.5 Treasury | 184 | 324 | 6 | 563 | 557 | 90 | -482 | -703 |
0.61 OZB Woningen | 4.305 | 5.605 | 482 | 6.472 | 5.990 | 5.990 | 5.990 | 5.990 |
0.62 OZB Niet woningen | 5.054 | 5.225 | 154 | 7.358 | 7.204 | 7.628 | 7.628 | 7.628 |
0.64 Belastingen overig | 231 | 661 | 32 | 301 | 269 | 269 | 269 | 269 |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 46.535 | 44.551 | 0 | 49.060 | 49.060 | 51.560 | 49.123 | 50.331 |
0.8 Overige baten en lasten | 3.045 | -4.301 | 748 | 0 | -748 | -2.768 | -4.647 | -7.614 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VPB) | -11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten | 59.343 | 52.065 | 1.422 | 63.755 | 62.333 | 62.770 | 57.882 | 55.901 |
Reservemutatie | 4.380 | 216 | 839 | 442 | -398 | -2.202 | 487 | 25 |
Resultaat | 63.723 | 52.281 | 2.261 | 64.196 | 61.935 | 60.568 | 58.368 | 55.926 |
Treasury
Op het taakveld treasury worden de lasten en baten van de verschillende deelnemingen en de rekening bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN) opgenomen, evenals de lasten en baten van de financieringsfunctie (rente aangetrokken geldleningen, ontvangen rente).
Dividenden
Aalsmeer ontvangt dividend van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Afvalsturing Friesland NV (Omrin), Stedin en De Meerlanden Holding NV. Daarnaast ontvangt de gemeente een rentevergoeding van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN).
Saldo financieringsfunctie
Dit saldo bevat het renteresultaat van de financieringsfunctie. Dit is het verschil tussen onze interne rentetoerekening (0,1%) en de werkelijke rentekosten. Het renteresultaat is voor 2024 afgerond € 0,1 miljoen negatief.
In de paragraaf Financiering wordt nader ingegaan op de financieringsfunctie.
OZB woningen en niet-woningen
Onder de lasten zijn de kosten opgenomen die te maken hebben met de invordering van belastingen, het opleggen van aanslagen en de kosten voor de waardering van Wet waardering onroerende zaken (WOZ) objecten. Een deel van de invorderingskosten wordt terugontvangen door deze te verhalen.
De baten bestaan uit de onroerende zaak belastingen.
In de paragraaf lokale heffingen staat een nadere onderbouwing van de opbrengsten belastingen en heffingen en de verschillende tarieven.
Belastingen overig
Dit betreffen de opbrengsten hondenbelasting, reclamebelasting en roerende zaakbelasting.
De opbrengsten forensen- en (water)toeristenbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing en begraafrechten zijn geen onderdeel van dit programma, maar worden op de respectievelijke programma’s (3. Economie en duurzaamheid en 4. Openbare ruimte) verantwoord.
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
In de raming van de algemene uitkering uit het gemeentefonds is rekening gehouden met de financiële effecten uit de Kadernota 2024. Verder is ook de meicirculaire 2023 verwerkt in de ramingen voor 2024 tot en met 2027.
In bovenstaande cijfers is de impact van het zogenaamde ravijnjaar 2026 zichtbaar door een daling van de algemene uitkering met € 2,4 miljoen.
Overige baten en lasten
Onder de overige baten en lasten zijn bedragen opgenomen die niet verwerkt zijn in de programma’s, omdat deze vrijwel niet toe te delen zijn. Het meerjarig oplopende saldo hiervan wordt voornamelijk veroorzaakt door de reservering voor loon- en prijsstijgingen, de stelpost behoedzaamheid en de stelpost knelpunten.
Voor de structurele ontwikkeling van lonen en prijzen is een stelpost opgenomen. De stelpost nominaal gaat uit van een trendmatige loonontwikkeling en een prijsontwikkeling voor de jaren 2025 en verder. Met deze trendmatige handelswijze wordt voorkomen dat jaarlijkse fluctuaties in de nominale ontwikkeling direct noodzaken tot begrotingsbijstellingen.
Met het besluit over de Kadernota 2024 en de meicirculaire 2023 is de stelpost nominaal weer aangevuld om de loon- en prijsstijgingen op te kunnen vangen.
Onderdeel van de overige lasten is de stelpost onvoorzien. Deze bedraagt € 31.900.
Ontwikkeling programmasaldo
Ontwikkeling programmasaldo (bedrag x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
Saldo Programmabegroting 2023 | 52.795 | 52.643 | 52.242 | 51.793 |
1e Wijziging programmabegroting - CUP 2023 | 2.178 | 1.618 | 918 | |
Kadernota 2024 | 4.036 | 3.195 | 2.958 | 1.903 |
Begroting 2024 | ||||
Kapitaallasten | -265 | -81 | -10 | 4 |
Actualisatie beheerslasten MPP | -300 | -345 | -390 | -435 |
Budget energielasten naar stelpost behoedzaamheid | -295 | -295 | -295 | |
Verhoging rentebaten schatkistbankieren | 350 | |||
Inzet stelpost behoedzaamheid | 242 | 897 | ||
Indexering | 1.434 | 1.445 | 1.452 | 1.446 |
Kadernota 2024 | -82 | -72 | -72 | -55 |
Kostentoerekening | 1.548 | 1.552 | 1.555 | 1.555 |
LED verlichting en handbalveld | 10 | 10 | 10 | |
Saldo Programmabegroting 2024 | 61.935 | 60.568 | 58.368 | 55.926 |
Toelichting op financiële ontwikkelingen
CUP 2023
Het raadsprogramma 2022-2026 is vertaald in een College-agenda. De budgetten die nodig zijn voor de uitvoering ervan zijn gealloceerd binnen de programmabegroting. Hiervoor heeft de raad op 3 november 2022 een begrotingswijziging vastgesteld.
Kadernota 2024
Op 6 juli 2023 heeft de raad de Kadernota 2024 vastgesteld en besloten de daarin opgenomen mutaties overeenkomstig te verwerken in de programmabegroting 2024.
Kapitaallasten
Zie voor een toelichting op deze mutatie: hoofdstuk 4.1, onderdeel: ‘Gehanteerde uitgangspunten bij het opstellen van de begroting 2024’
Dit betreft de mutatie als gevolg van het actualiseren van de kapitaallasten.
Budget energielasten naar stelpost behoedzaamheid
In de programmabegroting 2023 is een structurele stelpost opgenomen om de hogere energielasten op te kunnen vangen. In de 1e bestuursrapportage 2023 en Kadernota 2024 is op deze stelpost voor de jaren 2023 en 2024 een beroep gedaan. Voor het opvangen van de risico’s en onzekerheden is in de programmabegroting 2023 een stelpost behoedzaamheid gevormd binnen programma 8. Deze middelen worden overgeheveld naar die stelpost om in geval dat het noodzakelijk is een beroep te kunnen doen.
Rentebaten schatkistbankieren
Als gevolg van de verwachting dat het saldo in de schatkist in 2024 positief is en de thesaurie weer rente vergoed worden rentebaten opgenomen in de begroting over het saldo in de schatkist. Over de eerste acht maanden van 2023 bedroeg het rentepercentage 2,88%, waarbij sinds januari sprake is van een oplopend percentage. Voor de rentebaten schatkistbankieren 2024 is voorzichtigheidshalve uitgegaan van 2,5% dagrente.
Stelpost loon- en prijs en behoedzaamheid
Zoals in hoofdstuk 4 Financieel meerjarenbeeld is toegelicht is het voorstel om het nog niet gedekte gedeelte van de begroting te dekken uit de stelpost behoedzaamheid.
Loon- en prijscompensatie (indexering)
Zie voor een toelichting op deze mutatie: hoofdstuk 4.1, onderdeel: ‘Gehanteerde uitgangspunten bij het opstellen van de begroting 2024’ Dit betreft een per saldo budgetneutrale mutatie over de verschillende programma’s van deze programmabegroting. De dekking van de indexatie van de programmabudgetten binnen de diverse programma’s wordt gedekt uit de stelpost loon-prijs.
Kostentoerekening
Zie voor een toelichting op deze mutatie: hoofdstuk 4.1, onderdeel: ‘Gehanteerde uitgangspunten bij het opstellen van de begroting 2024’. Dit betreft de per saldo budgetneutrale verdeling van de dienstverleningsbijdrage over de programmabudgetten binnen de diverse programma’s.
Diverse correcties Kadernota 2024
Bij de aansluiting van de mutaties in de 1e BURAP 2023 en de Kadernota 2024 is een tweetal mutaties in de Kadernota 2024 onjuist opgenomen. Het betreft de kostenverhogende BTW van de dienstverleningsbijdrage en de geraamde OZB opbrengsten. Beide worden met deze mutatie gecorrigeerd.
Diverse correcties Kadernota 2024
Bij de aansluiting van de mutaties in de 1e BURAP 2023 en de Kadernota 2024 is een tweetal mutaties in de Kadernota 2024 onjuist opgenomen. Het betreft de kostenverhogende BTW van de dienstverleningsbijdrage en de geraamde OZB opbrengsten. Beide worden met deze mutatie gecorrigeerd.
LED verlichting en handbalveld
In hoofdstuk 4.2 zijn onder de investeringen het aanbrengen van LED verlichting bij de sportverenigingen en de vervanging van het handbalveld naast RKDES opgenomen. De kapitaallasten worden gedekt uit de stelpost kapitaallasten binnen dit programma.