2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- doelstellingen;
- actuele beleidsontwikkelingen;
- actiepunten en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Doelstelling
- Onderhouden en verbeteren van de openbare ruimte op een efficiënte, planmatige, doelmatige, klimaatbestendige en duurzame wijze;
- Voldoen aan de zorgplicht voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater en hemelwater;
- Waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersafwikkeling.
Actuele beleidsontwikkelingen
Infrastructurele ontwikkelingen en bereikbaarheid
Er gebeurt in deze jaren van alles aan de hoofdinfrastructuur van Aalsmeer en Kudelstaart. De nieuwe N201 is aangelegd, de Burgemeester Kasteleinweg is afgewaardeerd en heringericht, nieuwe infrastructuur in en om Greenpark wordt aangelegd en de woningbouwprojecten zorgen voor extra verkeersvraag waardoor bestaande routes onder druk komen te staan. Ondertussen zoekt het lokale en het doorgaande verkeer naar nieuwe routes. Deze infrastructurele ontwikkelingen zullen ook in 2024 de gemoederen bezig houden.
De nieuwe verkeerssituatie op de Burgemeester Kasteleinweg wordt gemonitord en geëvalueerd. Mede als gevolg van een aantal ongevallen worden de rotondes kleinschalig en misschien grootschaliger aangepast. Hierover vindt overleg plaats met de Vervoerregio en de Provincie. Daarnaast heeft de afwaardering van de Burgemeester Kasteleinweg geleid tot een verschuiving van de verkeersstromen naar andere wegen inclusief bijbehorende problematiek. In 2024 wordt een nieuw verkeerscirculatieplan opgesteld om aan deze problematiek zo goed mogelijk het hoofd te kunnen bieden.
De Burgemeester Hoffscholteweg en de verlengde Molenvlietweg worden aangelegd, de Middenweg en de Machineweg worden gereconstrueerd en in de tussentijd dient ook de bestaande infrastructuur op een aantal locaties opgeknapt te worden. Daarnaast wil de provincie groot onderhoud gaan plegen aan de N231-zuid. Deze werkzaamheden moeten goed op elkaar worden afgestemd.
In de tweede helft van 2023 is een nieuw beheersysteem gevuld met actuele gegevens over het areaal van de openbare ruimte. Of dit leidt tot een aanvraag voor aanvullende beheerbudgetten bij de Kadernota 2025 is ten tijde van het opstellen van de programmabegroting nog niet te zeggen.
Meerjarenprojectenplan Buitenruimte
Voor de uitvoering van openbareruimteprojecten is het Meerjarenprojectenplan (MPP) Buitenruimte leidend. Het MPP wordt jaarlijks gelijktijdig met de Kadernota vastgesteld. In 2022 is het MPP volledig herzien en geïntegreerd met het bestedingsplan bovenwijkse voorzieningen. Er is daarbij gekozen voor een nieuwe financieringssystematiek, waarbij meer onderscheid is gemaakt tussen onderhoud en investeringsprojecten. Daarbij is financiële ruimte gevonden voor vervanging van en onderhoud aan civieltechnische kunstwerken en voor aanvullende investeringen in het wegennet. Zo wordt naast de hierboven al genoemde grote infraprojecten onder andere geïnvesteerd in de Aalsmeerderweg-zuid, de Hoofdweg, de Hornweg, diverse hoofdfietsroutes en de Meester Jac. Takkade.
In 2023 en 2024 zijn en worden de meest urgente delen van de Uiterweg aangepakt. Bij vaststelling van het MPP heeft de raad het college opgeroepen om ook de aanpak van de rest van de Uiterweg te gaan programmeren, mede op basis van de evaluatie van de uitgevoerde trajecten. Dit zal gebeuren bij de actualisatie van het MPP in het voorjaar van 2024.
Bij de jaarrekening 2022 is besloten om een bedrag van € 1,3 miljoen van het resultaat van 2022 in de reserve buitenruimte te storten, ter dekking van nieuwe maatregelen en projecten op het gebied van verkeer en vervoer en groen. Naar verwachting kan dit budget onder andere ingezet worden voor maatregelen voortvloeiend uit het nieuwe verkeerscirculatieplan. Deze maatregelen worden dan geïntegreerd in het MPP.
Marktsituatie
De situatie op de grondstoffen-, energie-, aannemers- en personeelsmarkt en de nijpende situatie bij Liander blijven zorgwekkend. De prijzen voor materialen, energie en arbeid zijn flink gestegen, er ligt veel werk en er is weinig gekwalificeerd personeel te vinden. Dat zorgt voor een spanningsveld tussen ambitie / werkvoorraad enerzijds en mogelijkheden om deze waar te maken anderzijds. Daarbij is het zoeken naar combinatiewerken ook lastiger te worden, omdat partijen bij combinatiewerk afhankelijk zijn van elkaar, maar de planningen niet altijd meer goed op elkaar af te stemmen zijn. Op voorhand is niet te voorspellen hoe deze situatie zich zal ontwikkelen en binnen welke projecten de genoemde risicofactoren tot uitdrukking komen in budgetoverschrijdingen of het optreden van vertragingen.
Klimaatadaptatie
Het nationale Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie, een gezamenlijk plan van Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen heeft als doel om Nederland in 2050 volledig klimaatbestendig en waterrobuust te hebben ingericht. De aanpak in het Deltaplan is gericht op vier thema's: wateroverlast, droogte, hitte(stress) en het beperken van de gevolgen van overstromingen (waterveiligheid). Aalsmeer heeft hiertoe een beleidsplan klimaatadaptatie opgesteld en vastgesteld. Op basis hiervan worden klimaatadaptieve maatregelen in de openbare ruimte toegepast. Klimaatadaptieve maatregelen raken alle disciplines van de openbare ruimte.
Bij nieuwbouwontwikkelingen en bij reconstructie van de buitenruimte (zoals bij het vervangen van de riolering) worden zo veel mogelijk klimaatadaptieve maatregelen meegenomen en worden bewoners geïnformeerd over de maatregelen die zij zelf kunnen nemen. De grondwaterzorg als onderdeel van klimaatadaptieve inrichting wordt onder meer ingevuld met de uitwerking van een gemeentebreed grondwaterrekenmodel, waarmee het grondwatergedrag in de gemeente kan worden voorspeld en op basis waarvan maatregelen kunnen worden bedacht om grondwateroverlast en grondwateronderlast beter te beheersen.
Riolering en water
Via het Gemeentelijk Rioleringsplan 2021-2026 (GRP) is bepaald hoeveel er de komende jaren geïnvesteerd moet worden in vervanging en verbetering van de riolering. Ook wordt gewerkt aan het opstellen van een nieuw ontwerp voor het totale rioleringsstelsel (nieuwe basisrioleringsplannen), op grond waarvan prioriteiten kunnen worden bepaald voor het oplossen van knelpunten en het verbeteren van systemen. Vervangen van verouderde rioleringen, het oplossen van knelpunten en het nemen van de watergerelateerde klimaatadaptieve maatregelen worden verwerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte en worden gefinancierd vanuit de rioolheffing.
Actiepunten
Wat gaan we doen? | type | planning |
---|---|---|
Planvorming 3e fase Uiterweg integreren in MPP | Raad | 2e kwartaal |
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden 2.1 Verkeer en vervoer en 7.2 Riolering.