3. Paragrafen

3.4 Financiering

Financiering

Financieringsbehoefte
Op basis van de meerjarige prognose met betrekking tot benodigde en beschikbare financieringsmiddelen wordt bepaald of in de meerjarige financieringsbehoefte wordt voorzien.

Op basis van de meerjarige prognose met betrekking tot benodigde en beschikbare financieringsmiddelen wordt bepaald of in de meerjarige financieringsbehoefte wordt voorzien.
De verwachting is dat in 2024 naast de reeds aangetrokken financieringsmiddelen, in 2024 geen nieuwe financiering hoeft te worden aangetrokken op basis van de huidige liquiditeitsprognose.
Het schatkistbankieren leidt er toe dat overtollige liquiditeiten slechts bij het Rijk mogen worden uitgezet.

De totale financieringsbehoefte in deze raadsperiode bedraagt € 30 miljoen. In de Kadernota 2024 werd met € 37 miljoen rekening gehouden. Dit was inclusief een bedrag van € 10,0 miljoen voor nieuwe ambities. Deze zijn in onderstaande liquiditeitsprognose geen onderdeel.

Het verloop van de financieringsbehoefte is opgenomen in onderstaande tabel. Een min bedrag betekent dat we externe financiering moeten aantrekken.

Jaar

2024

2025

2026

2027

maand

Saldo schatkist begin

20.341

7.658

-7.440

-23.105

Kortlopend financieringssaldo

5.943

6.103

-19

-1.331

Langlopend financieringssaldo

-14.792

-13.368

-12.812

-2.469

Aflossing geldleningen

-3.833

-7.833

-2.833

-2.833

Herfinanciering geldleningen

BCF uitgaven

-12.000

-12.000

-12.000

-12.000

BCF inkomsten

12.000

12.000

12.000

12.000

Saldo schatkist eind

7.658

-7.440

-23.105

-29.738

Rentevisie
De inflatie blijft naar verwachting ook in 2024 boven de doelstelling van de Europese Centrale Bank. Dat betekent dat de centrale bank het monetaire beleid verder zal verkrappen. De rentetarieven zullen met name in de kortere looptijden nog wat oplopen.
In de Kadernota 2024 werd voor de langere termijn uitgegaan voor nog aan te trekken leningen rentepercentages van 3,5% respectievelijk 3,75%. De afgelopen maanden is de rente opgelopen. Voorzichtigheidshalve zijn de geprognosticeerde rentelasten in deze programmabegroting daarom bijgesteld naar 4%. Dit is ca. 0,5% hoger dan de verwachting van de BNG bank voor een lening van 10 jaar over een jaar.

Langlopende leningen
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de huidige leningenportefeuille per 1 januari 2024.

Lening

Oorspron- kelijk bedrag

Aflossings- wijze

Afloopdatum

Rente percentage

Rente- bedrag

Schuld- restant

Weging in portefeuille

BNG leningnr.40.111.029

5.000

Lineair

24-1-2027

0,57

14,3

2.500

6%

BNG leningnr.40.111.945

10.000

Lineair

12-6-2028

0,725

39,5

5.000

12%

BNG leningnr.40.113.452

5.000

Lineair

16-12-2024

-0,175

-3,4

1.000

2%

BNG leningnr.40.113.453

10.000

Fixe

16-12-2029

0,25

25,0

10.000

25%

BNG leningnr.40.113.454

5.000

Fixe

31-1-2025

-0,06

-3,0

5.000

12%

BNG leningnr.40.113.455

10.000

Lineair

31-1-2030

0,05

3,5

7.000

17%

Prov Noord-Brabant

10.000

Lineair

28-2-2052

1,01

98,2

9.667

24%

Totaal vaste schuld

55.000

174

40.167

100%

Langlopende uitzettingen en garantstellingen
Aalsmeer heeft uitsluitend langlopende uitzettingen die vallen onder de publieke taak. Een gedeelte van de opbrengst van de verkoop van de aandelen Bouwfonds staat uit bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVN). Deze gelden worden specifiek aangewend voor projecten voor volkshuisvesting. Daarnaast heeft de gemeente nog een bedrag uitstaan bij het SVN voor duurzaamheidsleningen.
Ook heeft de gemeente garantstellingen verleend. Een actueel overzicht van de garantstellingen is onderdeel van de jaarstukken 2022 (zie Borg- en garantstellingen | Jaarstukken 2022 (jaarverslag-2022.nl) ).

Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 10:01:40 met de export van 10/04/2023 08:33:46