Financiering
Financieringsbehoefte
Op basis van de meerjarige prognose met betrekking tot benodigde en beschikbare financieringsmiddelen wordt bepaald of in de meerjarige financieringsbehoefte wordt voorzien.
Op basis van de meerjarige prognose met betrekking tot benodigde en beschikbare financieringsmiddelen wordt bepaald of in de meerjarige financieringsbehoefte wordt voorzien.
De verwachting is dat in 2024 naast de reeds aangetrokken financieringsmiddelen, in 2024 geen nieuwe financiering hoeft te worden aangetrokken op basis van de huidige liquiditeitsprognose.
Het schatkistbankieren leidt er toe dat overtollige liquiditeiten slechts bij het Rijk mogen worden uitgezet.
De totale financieringsbehoefte in deze raadsperiode bedraagt € 30 miljoen. In de Kadernota 2024 werd met € 37 miljoen rekening gehouden. Dit was inclusief een bedrag van € 10,0 miljoen voor nieuwe ambities. Deze zijn in onderstaande liquiditeitsprognose geen onderdeel.
Het verloop van de financieringsbehoefte is opgenomen in onderstaande tabel. Een min bedrag betekent dat we externe financiering moeten aantrekken.
Jaar | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|
maand | ||||
Saldo schatkist begin | 20.341 | 7.658 | -7.440 | -23.105 |
Kortlopend financieringssaldo | 5.943 | 6.103 | -19 | -1.331 |
Langlopend financieringssaldo | -14.792 | -13.368 | -12.812 | -2.469 |
Aflossing geldleningen | -3.833 | -7.833 | -2.833 | -2.833 |
Herfinanciering geldleningen | ||||
BCF uitgaven | -12.000 | -12.000 | -12.000 | -12.000 |
BCF inkomsten | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Saldo schatkist eind | 7.658 | -7.440 | -23.105 | -29.738 |
Rentevisie
De inflatie blijft naar verwachting ook in 2024 boven de doelstelling van de Europese Centrale Bank. Dat betekent dat de centrale bank het monetaire beleid verder zal verkrappen. De rentetarieven zullen met name in de kortere looptijden nog wat oplopen.
In de Kadernota 2024 werd voor de langere termijn uitgegaan voor nog aan te trekken leningen rentepercentages van 3,5% respectievelijk 3,75%. De afgelopen maanden is de rente opgelopen. Voorzichtigheidshalve zijn de geprognosticeerde rentelasten in deze programmabegroting daarom bijgesteld naar 4%. Dit is ca. 0,5% hoger dan de verwachting van de BNG bank voor een lening van 10 jaar over een jaar.
Langlopende leningen
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de huidige leningenportefeuille per 1 januari 2024.
Lening | Oorspron- kelijk bedrag | Aflossings- wijze | Afloopdatum | Rente percentage | Rente- bedrag | Schuld- restant | Weging in portefeuille |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BNG leningnr.40.111.029 | 5.000 | Lineair | 24-1-2027 | 0,57 | 14,3 | 2.500 | 6% |
BNG leningnr.40.111.945 | 10.000 | Lineair | 12-6-2028 | 0,725 | 39,5 | 5.000 | 12% |
BNG leningnr.40.113.452 | 5.000 | Lineair | 16-12-2024 | -0,175 | -3,4 | 1.000 | 2% |
BNG leningnr.40.113.453 | 10.000 | Fixe | 16-12-2029 | 0,25 | 25,0 | 10.000 | 25% |
BNG leningnr.40.113.454 | 5.000 | Fixe | 31-1-2025 | -0,06 | -3,0 | 5.000 | 12% |
BNG leningnr.40.113.455 | 10.000 | Lineair | 31-1-2030 | 0,05 | 3,5 | 7.000 | 17% |
Prov Noord-Brabant | 10.000 | Lineair | 28-2-2052 | 1,01 | 98,2 | 9.667 | 24% |
Totaal vaste schuld | 55.000 | 174 | 40.167 | 100% |
Langlopende uitzettingen en garantstellingen
Aalsmeer heeft uitsluitend langlopende uitzettingen die vallen onder de publieke taak. Een gedeelte van de opbrengst van de verkoop van de aandelen Bouwfonds staat uit bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVN). Deze gelden worden specifiek aangewend voor projecten voor volkshuisvesting. Daarnaast heeft de gemeente nog een bedrag uitstaan bij het SVN voor duurzaamheidsleningen.
Ook heeft de gemeente garantstellingen verleend. Een actueel overzicht van de garantstellingen is onderdeel van de jaarstukken 2022 (zie Borg- en garantstellingen | Jaarstukken 2022 (jaarverslag-2022.nl) ).