Vennootschap en coöperatie
- Verbonden partij
Afvalsturing Friesland NV (OMRIN)
Vestigingsplaats
Doelstelling
Omrin is een door overheden gehouden afvalverwerker die als doel heeft om zoveel mogelijk van ons huishoudelijk afval om te zetten naar hernieuwbare grondstoffen en om de restfractie te benutten voor warmte, energie en groen gas.
Deelnemers
De NV kent zowel 3001 aandelen A (Friese Gemeenten) als 1.350 aandelen B (niet Friese gemeenten. De niet Friese deelnemers betreffen de gemeenten Putten, Ermelo, Oldenbroek, Elburg, Nunspeet, Harderwijk, Eemsdelta, Westerwolde, Groningen, Het Hogeland, Westerkwartier en de NV Irado en vanaf 2022 de gemeente Aalsmeer.
Relatie met
Bestuurlijk belang
De algemene vergadering van aandeelhouders
Financieel belang
De gemeente Aalsmeer houdt 45 aandelen tegen een waardering van € 212.000, daarnaast heeft Omrin het laatste tarief voor huishoudelijk afval in de markt ten opzichte van andere door overheden gehouden afvalverwerkers.
Risico's
De belangrijkste risico’s zijn de sterk muterende energieprijzen die van grote invloed kunnen zijn op het resultaat. Daarnaast is het van belang dat Omrin voldoende aanbod van afval houdt om de REC efficiënt te kunnen laten draaien.
Omrin is een kapitaal intensieve onderneming en ook de steeds strenger worden duurzaamheidseisen vereisen ook nieuwe investering. Om dit te kunnen financieren dient ook het aandelenkapitaal van Omrin uitgebreid te worden om nieuwe gemeenten aan te trekken. Zou dit niet lukken dan kan dit gevolgen hebben voor de positie van Omrin op de markt. Risico voor de gemeente Aalsmeer is dat de tarieven naar de toekomst gaan stijgen omdat de tariefbeperking die nu nog van toepassing is naar de toekomst mogelijk niet houdbaar is.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
7,9
65
70
128
119
- Verbonden partij
Stedin Groep (Netwerkbedrijf)
Vestigingsplaats
Rotterdam
Doelstelling
Door de wettelijk voorgeschreven splitsing van Eneco per 31 januari 2017 zijn twee bedrijven ontstaan: Stedin (netwerkbedrijf) en Eneco groep (energiebedrijf). Tot de splitsing bestond de wettelijke verplichting dat de aandelen in Eneco in handen waren van lokale overheden. In tegenstelling tot het energiebedrijf blijft dit voor Stedin gehandhaafd.
De aandelen van Stedin zijn in handen van 53 gemeenten, waarvan er 44 een aandeel hebben van minder dan 2%. Het totaal aantal geplaatste en volgestorte aandelen door de deelnemende gemeenten bedraagt 4.970.978. Aalsmeer bezit 5.730 aandelen (0,12%), waarvan de nominale waarde € 573.000 bedraagt (€ 100 nominaal per aandeel). De gemeente Rotterdam heeft daarentegen een aandelenkapitaal van 31,69% en bezit samen met de gemeenten Den Haag en Dordrecht 57,29% van de aandelen.
Het dividend dat jaarlijks wordt uitgekeerd wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel.
Deelnemers
De aandelen van Stedin Holding N.V. zijn in handen van 53 gemeenten.
Relatie met
Algemene dekkingsmiddelen.
Bestuurlijk belang
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Financieel belang
Het uitgekeerde dividend in 2022 (over 2021) bedraagt € 3.159.
Risico's
Door de wettelijk voorgeschreven splitsing van Eneco per 31 januari 2017 zijn twee bedrijven ontstaan: Stedin (netwerkbedrijf) en Eneco groep (energie, opwekking, levering c.a.). Tot de splitsing bestond de wettelijke verplichting dat de aandelen in Eneco in handen waren van lokale overheden.
Voor Stedin blijft dit de situatie. Dit heeft gevolgen voor de mate waarin Stedin kapitaal kan aantrekken. In het kader van de energietransitie, de elektrificatie van onder andere vervoer en residentiële verwarming, de energieopwekking middels zon en wind stelt steeds hogere eisen aan het netwerk. Om dit op de toekomst voor te bereiden heeft Stedin een intensieve investeringsagenda voor de komende jaren. Dit betekent dat Stedin ook nieuw kapitaal moet gaan aantrekken. Wettelijk is nu nog bepaald dat alleen overheden aandeelhouder kunnen zijn van een netwerkbedrijf. Hierdoor moet het kapitaal opgehaald worden bij het Rijk alsmede gemeenten en provincies die binnen het dekkingsgebied vallen van Stedin. Het risico bestaan dat niet voldoende eigen vermogen kan worden aangetrokken waardoor de financieringsvoorwaarden van het vreemd vermogen negatiever worden en de kosten hiervan stijgen. Daarnaast ziet Stedin ook het tekort aan gekwalificeerd personeel, de kosten van materialen etc als belangrijke risico’s voor de bedrijfsvoering.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
44
3.270
3.342
4.892
5.178
- Verbonden partij
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).
Deelnemers
De BNG, opgericht in 1914, is een structuurvennootschap. De aandelen zijn voor de helft in handen van de Staat; de andere helft is geplaatst bij decentrale overheden (gemeenten, provincies en hoogheemraadschap).
Relatie met
Algemene dekkingsmiddelen.
Bestuurlijk belang
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Aalsmeer bezit 25.587 aandelen BNG.Financieel belang
Het uitgekeerde dividend in 2022 (over 2021) bedraagt € 58.954
Risico's
Niet van toepassing
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
300
5.062
4.615
143.995
107.459
- Verbonden partij
De Meerlanden Holding N.V.
Vestigingsplaats
Rijsenhout
Doelstelling
De Meerlanden wil voortrekker zijn in de circulaire transitie in de regio. Voor de gemeente Aalsmeer betekent dit dat De Meerlanden wordt ingezet om ons huisvuil in te zamelen, en na te scheiden. Dit doet Meerlanden onder meer via het programma Van Afvalstoffen Naar Grondstoffen (VANG). Daarnaast voert de Meerlanden voor ons het buitenonderhoud en de gladheidbestrijding uit.
Deelnemers
Naast de gemeente Aalsmeer (8,42%), zijn ook de gemeenten Bloemendaal (6,22%), Diemen (10,07%), Haarlemmermeer (42,23%), Heemstede (7,7%), Hillegom (6,27%), Lisse (6,5%) en Noordwijk (12,59%) aandeelhouder in de Meerlanden NV. Het aantal aandelen wordt bepaald op basis van het aantal aansluitingen. Dit wordt dus jaarlijks herijkt.
Relatie met
Programma 4 Openbare ruimte
Bestuurlijk belang
De Meerlanden Holding NV is een belangrijke partner van de gemeente Aalsmeer op het gebied van het ophalen van afval, reiniging van de openbare ruimte, onderhoud van de openbare ruimte en gladheidsbestrijding.
De gemeente Aalsmeer oefent haar belang als aandeelhouder uit via de AvA.Financieel belang
Het financieel belang van de gemeente Aalsmeer bestaat uit een aantal onderdelen
Geïnvesteerd kapitaal bedraagt € 797.000.
Dividend: Naar verwachting wordt er over 2023 geen dividend uitgekeerd
Omvang van de DVO’s € 7,2 miljoen.Risico's
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
534
31.265
33.276
29.976
28.862
- Verbonden partij
Exploitatie Sportaccommodaties Aalsmeer BV (ESA BV)
Vestigingsplaats
Aalsmeer
Doelstelling
• Het stichten, beheren, onderhouden, schoonmaken, beveiligen en/of exploiteren van onroerende zaken gelegen in de gemeente Aalsmeer, waaronder sport en welzijnsaccommodaties, horecagelegenheden en cultureel erfgoed. Inclusief de tot dit erfgoed behorende zaken.
• Het verlenen van diensten aan scholen.
• Het ter beschikking stellen van attributen die noodzakelijk zijn voor sportbeoefening.
• Het stimuleren van sport, beweging en gezondheid.
• Het oprichten en verwerven van, het deelnemen in, het samenwerken met, het besturen van andere ondernemingen met welke rechtsvorm dan ook
• Het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijnDeelnemers
De gemeente Aalsmeer is enige deelnemer en enig aandeelhouder van ESA BV
Relatie met
Programma 2 Onderwijs en ontplooiing.
Bestuurlijk belang
De gemeente is 100% aandeelhouder. Het volgestort kapitaal bedraagt € 45.000.
De belangen van de gemeente als aandeelhouder worden behartigd door een bezoldigde raad van commissarissen die toezicht houden op de directie. Deze RvC heeft een reguliere vergadercyclus van 5 keer per jaar. De RvC bestaat uit de volgende personen:
1. Dhr. A. Mak van Waay (Voorzitter)
2. Mw. E. Stienstra (Lid)
3. Mw. S. Munsterman (Lid)
4. Mw. P.M. Langezaal (Lid)Financieel belang
De ESA is een belangrijke subsidierelatie van de gemeente Aalsmeer en ontvangt over 2024 € 1,964 mln. aan subsidie. Deze subsidie bestaat voor ruim € 419.000 aan een bijdrage in verband met groot onderhoud. Daarnaast is de subsidie voor een aanzienlijk deel bedoeld om het verschil te dekken tussen de huur die ESA aan de gemeente betaalt en de huur die zij bij de sportverenigingen in rekening kan brengen.
Risico's
ESA BV is nog in belangrijke mate voor haar continuïteit afhankelijk van de gemeente Aalsmeer om de financiering te blijven continueren. De accountant ziet daardoor een onzekerheid van materieel belang op grond waarvan gerede twijfel zou kunnen bestaan over de continuïteit van de onderneming.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
-394
587
192
1.390
1.769
- Verbonden partij
Green Park Aalsmeer gebiedsontwikkeling B.V.
Vestigingsplaats
Aalsmeer
Doelstelling
Met Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV is een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Green Park Aalsmeer langs de verlengde N201.
Deelnemers
Gemeente Uithoorn (mede aandeelhouder).
Aalsmeer is voor 50 % aandeelhouder van Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV.
De gemeente heeft jegens de BNG een garantstelling van € 50 miljoen ten behoeve van de financiering van Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV.Relatie met
Programma 5 Ruimtelijke ontwikkelingen.
Bestuurlijk belang
50% aandeelhouder.
Financieel belang
50% van een eventueel saldo op de grondexploitatie na het gereed komen van de ontwikkeling van het exploitatiegebied.
Risico's
Op pagina 193 van deze jaarstukken is ingegaan op de verliesvoorziening die we voor Greenpark Aalsmeer gebiedsontwikkeling B.V. (GPAG B.V.) hebben moeten treffen. De risico’s die we verder bij GPAG B.V. als aandeelhouder signaleren zijn onderdeel van onze gemeentelijke paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. De belangrijkste risico’s die GPAG BV zelf benoemt zijn de hoge inflatie als gevolg van de geopolitieke ontwikkelingen, vertraging van gronduitgiftes door vertraging in planvorming, tegenvallende uitkomsten uit bodemonderzoek en daardoor hoge saneringskosten en de langere doorlooptijd van de grondexploitatie en daardoor hogere plankosten.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
-2.827
6.542
-2.821
86.607
95.419
Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Vervoerregio Amsterdam
Vestigingsplaats
Amsterdam
Doelstelling
Het behartigen van belangen die verband houden met een evenwichtige en harmonische ontwikkeling van de regio Amsterdam. Die belangen betreffen verkeer en vervoer.
Deelnemers
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad.
Relatie met
Programma 4 Openbare ruimte
Bestuurlijk belang
Er is een algemeen en een dagelijks bestuur.
Vanuit Aalsmeer zitten twee gemeenteraadsleden in de Regioraad.Financieel belang
De Vervoersregio Amsterdam beschikt over rijksbudgetten (BDU) voor de uitvoering van verkeer- en vervoerprojecten en programma’s.
* Per 1 januari 2017 is de Gemeenschappelijke Regeling plus (WGR+) Stadsregio Amsterdam omgevormd tot Vervoerregio Amsterdam.
Risico's
In haar paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft de vervoerregio aan dat zij risico’s onderkent rond de thema’s OV governance, grote opgaven, financiën, bestuur en organisatie.
De benodigde weerstandscapaciteit die noodzakelijk is om het totaal aan risico’s af te dekken bedraagt € 41 miljoen. Het weerstandsvermogen van de Vervoerregio bestaat uit het saldo Brede Doeluitkering (BDU). De Vervoerregio heeft geen Algemene Reserve. In haar paragraaf weerstandsvermogen geeft zij aan dat deze BDU voldoende groot is om de risico’s af te dekkenFinanciële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
0
222
0
333.131
399.452
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden Overleg
Vestigingsplaats
Hoofddorp
Doelstelling
Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten daar waar eenheid van beleid met het oog op een evenwichtige ontwikkeling in het gebied wenselijk is. De deelregio Amstelland Meerlanden is aangesloten bij en vertegenwoordigd in de MRA Regiegroep en Platforms van de MRA via de gemeenschappelijke regeling Amstelland Meerlanden Overleg. Een compact AM team faciliteert de aansluiting bij de MRA.
Deelnemers
De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Uithoorn.
Relatie met
Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.
Bestuurlijk belang
Naast een plenair overleg is er een AM Regiegroep en zijn er portefeuille-overleggen.
Financieel belang
De kosten worden gedragen door de deelnemende gemeenten naar rato van het aantal inwoners en € 1,37 per inwoner.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
6
60
66
0
0
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland
Vestigingsplaats
Amsterdam
Doelstelling
De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is opgericht per 1 januari 2008. Een geactualiseerde versie van de Gemeenschappelijke regeling is per 1 januari 2016 in werking getreden.
De kerntaak van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is om iedereen die in de regio woont, werkt of verblijft, tegen risico's en rampen te beschermen. Het bestuur van de Veiligheidsregio maakt hiervoor beleid en plannen. In de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland werken de gemeenten samen met politie, brandweer, openbaar ministerie, geneeskundige hulpdiensten en ook met andere partners. Dat betekent voorkomen, bestrijden en herstellen van noodsituaties, als gevolg van een ramp of crisis in de regio en daarbuiten. Tot de taken van de veiligheidsregio behoren onder meer:
- de brandweerzorg;
- voorzien in een gemeenschappelijke meldkamervoorziening;
- opstellen van een risicoprofiel;
- planvorming;
- opleiden, trainen en oefenen;
- organiseren van de crisisbeheersing en het bestuurlijk adviseren tijdens crises en rampen;
- coördinatie van het beheer van gemeentelijke processen.
De kerntaak van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is om iedereen die in de regio woont, werkt of verblijft, tegen risico's en rampen te beschermen. Het bestuur van de Veiligheidsregio maakt hiervoor beleid en plannen. In de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland werken de gemeenten samen met politie, brandweer, openbaar ministerie, geneeskundige hulpdiensten en ook met andere partners. Dat betekent voorkomen, bestrijden en herstellen van noodsituaties, als gevolg van een ramp of crisis in de regio en daarbuiten. Tot de taken van de veiligheidsregio behoren onder meer:
- de brandweerzorg;
- voorzien in een gemeenschappelijke meldkamervoorziening;
- opstellen van een risicoprofiel;
- planvorming;
- opleiden, trainen en oefenen;
- organiseren van de crisisbeheersing en het bestuurlijk adviseren tijdens crises en rampen;
- coördinatie van het beheer van gemeentelijke processen.Deelnemers
De raden en de colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.
Bestuurlijk belang
Het bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Naast een algemeen bestuur fungeert een dagelijks bestuur.
Financieel belang
De bijdrage voor 2024 bedraagt euro € 1.398.000.
Risico's
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft VrAA aan dat de ratio ultimo 2023 is gedaald naar 1,1. VrAA geeft aan dit wordt veroorzaakt door het ontbreken van
compensatie voor loon- en prijsstijgingen. De ratio voldoet aan de norm van VrAA.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
1.737
24.227
24.140
62.933
82.036
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Openbare Gezondheidszorg Amstelland
Vestigingsplaats
Amstelveen
Doelstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Openbare Gezondheidszorg (OGZ) Amstelland draagt zorg voor de uitvoering van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. In de GR is opgenomen dat de GGD Amsterdam-Amstelland de taken uitvoert. Deze taken zijn zowel gericht op bescherming van de volksgezondheid tegen risicofactoren, als op het actief bevorderen van de (preventieve) volksgezond. Taken zijn o.a. uitvoering van de jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, hygiëneadvisering aan instellingen, monitoring van de gezondheidssituatie in de stad, medische milieukunde, forensische geneeskunde, inspectie kinderopvang, vangnet en advies bij GGZ problematiek, en preventieve cursussen en trainingen.
Deelnemers
De colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 1. Sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de deelnemende colleges.
Financieel belang
De door elke gemeente verschuldigde bijdrage wordt vastgesteld naar rato van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten.
De begrote bijdrage voor Aalsmeer voor 2024 bedraagt € 1.418.374. De meerjarenbegroting is als volgt:
2025: € 1.414.454
2026: € 1.414.454
2027: € 1.414.454De kosten van de GR OGZ nemen toe door stijging van (met name) personele kosten. In de meerjarenbegroting is slechts voor 2025 een indexering berekend. De inschatting van de indexering voor de verdere toekomst wordt nog niet opgenomen.
Risico's
Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen of risico’s te melden.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
49
1.031
1.071
159
133
- Verbonden partij
GGD Amsterdam-Amstelland
Vestigingsplaats
Amsterdam
Doelstelling
Het zorg dragen voor een advies en meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (Veilig Thuis), met als doel: geweld en de duur, de ernst en de kans op herhaling van huiselijk geweld en kindermishandeling in afzonderlijke gezinnen/families doen afnemen; zorgdragen voor het Centrum Seksueel Geweld (CSG) met als doel goede hulpverlening aan slachtoffers van seksueel geweld in de regio; en per 1-1-2024 zorgdragen voor het Steunpunt Seksueel Geweld (SSG) met als doel het verzamelen en verspreiden van informatie, het organiseren van deskundigheidsbevordering en het geven van advies op het gebied van seksueel geweld.
Deelnemers
De colleges en gemeenteraden van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 1. Sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders zorg of jeugd van de deelnemende colleges.
Financieel belang
Alle kosten voor de begroting van de gemeenschappelijke regeling die niet uit de decentralisatie-uitkering vrouwenopvang gedekt kunnen worden, worden gezamenlijk door de gemeenten gedeeld. De bijdrage van Aalsmeer voor 2024 bedraagt € 162.244.
De meerjarenbegroting is als volgt:
2025: € 162.244
2026: € 162.244
2027: € 193.037Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
2.065
7.500
9.368
0
0
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Amstelland en Meerlanden Werkorganisatie
Vestigingsplaats
Hoofddorp (statutair en fysiek) en Amstelveen (fysiek)
Doelstelling
AM match is een uitvoeringsorganisatie van het college. Het gemeentelijke beleidskader is leidend. Ook de financiële doelstellingen van de gemeenten behoren tot dit kader. Met de komst van de Participatiewet is de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt verder toegenomen. Door AM match wordt gewerkt aan de uitvoering van:
- de sociale werkvoorziening ingevolge de Wsw;
- de arbeidsinschakeling ingevolge de Participatiewet,
elk voor zover de colleges conform artikel 5 van de Gemeenschappelijke regeling Amstelland en Meerlanden Werkorganisatie, bevoegdheden hebben overgedragen of taken hebben opgedragen aan het bestuur van AM match. Het bestuur van de Werkorganisatie draagt daarbij zorg voor een zo efficiënt en effectief mogelijke uitvoering.Deelnemers
Aan deze gemeenschappelijke regeling wordt deelgenomen door de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn.
Relatie met
Programma 1 Sociaal domein.
Bestuurlijk belang
Eén lid van het college van burgemeester en wethouders maakt deel uit van het bestuur. De dagelijkse werkzaamheden vinden plaats onder de verantwoordelijkheid van de directeur van AM Match.
In de eerste helft van 2024 wordt aan de gemeenteraad een gewijzigde gemeenschappelijke regeling voorgelegd. Deze wijzigingen vloeien grotendeels voort uit de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Het doel van de gewijzigde Wgr is het versterken van de democratische legitimatie. Met de introductie van enkele nieuwe instrumenten wordt de gemeenteraad meer in positie gebracht.
Financieel belang
Voor de arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet wordt door elke gemeente betaald op basis van het aantal aangemelde kandidaten. Dit zijn kandidaten met een verminderde verdiencapaciteit die door AM match worden getraind en voor een deel wordt begeleid naar zo regulier mogelijk werk. In 2024 zijn de verwachte kosten van deze dienstverlening € 141.000. Voor 2025 is dit € 150.000, voor 2026: € 159.000 en 2027: € 168.000.
Risico's
Geen bijzonderheden
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
713
2.934
3.517
1.976
1.393
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling samenwerking belastingen Amstelland-Meerlanden
Vestigingsplaats
Amstelveen
Doelstelling
Meerwaarde realiseren, zowel financieel als kwalitatief, door samen te werken op het gebied van de wet WOZ, heffingen en invordering van gemeentelijke belastingen
Deelnemers
De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn en de Ronde Venen.
Relatie met
Algemene dekkingsmiddelen
Bestuurlijk belang
De gemeente Amstelveen is de centrumgemeente (Wgr artikel 8, lid 3). De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten kunnen besluiten over toetreding tot, wijziging, uittreding en opheffing van de GR.
Financieel belang
De bijdrage voor 2024 bedraagt € 0,81 miljoen.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- Verbonden partij
Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen
Vestigingsplaats
Amstelveen
Doelstelling
Het bundelen van de uitvoeringskracht in één ambtelijke organisatie, geplaatst bij de gemeente Amstelveen.
Deelnemers
De gemeenten Aalsmeer en Amstelveen.
Relatie met
Alle programma’s.
Bestuurlijk belang
Beide colleges van burgemeester en wethouders vormen het bestuurlijk overleg; zij kunnen zich in het bestuurlijk overleg laten vertegenwoordigen door een of meerdere leden.
Financieel belang
De bijdrage voor 2024 is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering van de programmabegroting 2024 en is
- Dienstverleningsbijdrage € 19,4 miljoen
- Limitatieve lijst € 2,8 miljoen
Totaal € 22,2 miljoenRisico's
Niet van toepassing.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
Vestigingsplaats
Zaandam
Doelstelling
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied voert taken uit in het kader van:
- Wabo/Wet milieubeheer (advies op het verlenen van enkelvoudige Wabo-vergunningen milieu en afhandelen van alle meldingen, houden van toezicht en adviseren op uitvoeren van handhaving die onder de Wet milieubeheer en daarmee samenhangende AMvB’s en besluiten.)
- Besluit bodemkwaliteit (behandelen van meldingen, het houden van toezicht en het uitvoeren van handhaving in het kader van het Besluit bodemkwaliteit).Deelnemers
De provincie Noord-Holland en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn en Zaanstad.
Relatie met
Programma 4 Openbare ruimte, programma 5 Ruimtelijke ontwikkeling en programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid.
Bestuurlijk belang
Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het Algemeen bestuur.
Financieel belang
De bijdrage voor 2023 bedraagt afgerond € 519.284, dit is nog exclusief de effecten van invoering Omgevingswet (Ow) en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) per 1 januari 2024, maar inclusief de effecten van de hoge inflatie (oa. uurtarief van €104,57 naar €107,02) en voorbereidingskosten.
De bijdrage wordt bepaald door het aantal producten wat elke gemeente (verplicht, maar ook extra) afzonderlijk inkoopt.
In 2024 is de begrote bijdrage € 915.000, in 2025 € 907.000 en in 2026 € 899.000.Risico's
Met de komst van de Ow zal er een verschuiving van provinciale bodemtaken naar gemeenten plaatsvinden. Daarnaast komen er bij de invoer van de Ow overige taken naar de gemeenten zoals de Gesloten Bodemenergiesystemen (GBES) welke als verplichte taken ingebracht moeten worden bij de Omgevingsdienst.
Vooralsnog is de beoogde financiële compensatie door het Rijk en de Provincie voor deze verplichte taken nog niet geregeld. Hierdoor is er een financieel risico voor 2024 en verder.Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
-909
4.010
2.634
18.535
28.100
Stichting en vereniging
- Verbonden partij
Stichting Greenport Aalsmeer
Vestigingsplaats
Aalsmeer
Doelstelling
Greenport Aalsmeer is een community waarin ondernemers, overheden, onderzoek- en onderwijsinstellingen vertegenwoordigd zijn. Samen werken ze aan sierteeltvraagstukken die niemand van ons alleen kan oplossen, zoals schaarste op de arbeidsmarkt, het gebrek aan ruimte en de noodzakelijke versnelling van de circulaire economie.
Deelnemers
N.v.t.
Relatie met
Programma 3 Economie en duurzaamheid
Bestuurlijk belang
Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het bestuur en een lid in de Stuurgroep.
Financieel belang
De bijdrage voor 2022 bedroeg op € 30.000.
Risico's
N.v.t.
Financiële informatie
Resultaat
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
x € 1.000
2022
01-01-2022
31-12-2022
01-01-2022
31-12-2022
0
118
116
68
101