3. Paragrafen

3.5 Bedrijfsvoering

In 2024 wordt de advisering aan het gemeentebestuur vanuit de kernorganisatie Aalsmeer verder vormgegeven. De wens van de raad en het college om meer ambtelijke ondersteuning nabij te hebben is hierbij leidend. In 2024 zet de kernorganisatie zich specifiek in op het ondersteunen en versterken van het besluitvormingsprocessen behoeve van de het college door in verschillende fasen van het proces, in de totstandkoming van het strategische beleid en in de communicatie naar de samenleving van Aalsmeer een bijdrage te leveren. De medewerkers van de kernorganisatie hebben passie voor de publieke zaak en "snappen Aalsmeer".

De kernorganisatie beschikt over een budget beschikbaar van € 4,2 miljoen (excl. doorbelasting dienstverleningsbijdrage).
In onderstaande tabel zijn de budgetten van de kernorganisatie opgenomen.

Budget kernorganisatie Aalsmeer

2022

2023

2024

Raad

587.617

560.800

605.500

Griffie

433.859

372.100

424.900

waarvan inhuur

14.554

23.000

7.700

doorbelasting dienstverleningsbijdrage AA

80.200

-

0

Rekenkamer

21.595

21.200

36.600

Accountant

104.905

99.700

103.600

College

1.079.568

982.700

991.200

Kernorganisatie

8.393.028

11.765.400

10.507.600

waarvan:

Loonkosten

1.887.624

2.558.800

2.692.900

Inhuur derden

699.710

-

26.000

doorbelasting dienstverleningsbijdrage AA

6.379.143

7.869.500

8.514.800

doorbelasting naar taakvelden

-1.196.605

-1.097.500

-1.200.000

excl. doorbelasting dienstverleningsbijdrage

4.161.229

5.932.400

4.154.600

2023: incl. transitiebudget € 1,95 miljoen

Huisvestingkosten
De geraamde huisvestingskosten bedragen in 2024 € 413.000 (2023: € 412.000, realisatie 2022 € 440.000). De grootste component van de kosten bestaat uit de afschrijvingskosten, reservering meerjaren onderhoud, jaarlijks onderhoud, heffingen, verzekeringen en beheerkosten.

(Bestuurlijke) Integriteit
In het kader van de Ambtenarenwet waarin de wetgever de organisatie verplicht heeft gesteld om een integriteitsbeleid te voeren dient de organisatie met enige regelmaat aandacht te besteden aan integriteit en maatregelen te nemen om (de schijn van) het schenden van integriteit te voorkomen.
Dit betekent dat de kernorganisatie een aantal basismaatregelen heeft genomen, zoals het afleggen van  de eed/ belofte, het overleggen van een verklaring omtrent het gedrag en de referentiecheck bij aanname van nieuwe personeelsleden. Daarnaast heeft de organisatie een integriteitsbeleid.
Ook is er een frauderisicoanalyse (zie ook onder rechtmatigheidsverantwoording verderop in deze paragraaf). die als een basis dient voor de uit te voeren verantwoordelijkheden en werkzaamheden in het kader van interne controle.
Verder werken wij aan integriteit door continu te werken aan een cultuur waarin aanspreekbaarheid van grote waarde wordt geacht.

Naar aanleiding van de gebeurtenissen in het voorjaar van 2023 heeft de raad in de raadsvergadering van 20 juli 2023 procesafspraken gemaakt om de weerbaarheid van de gemeenteraad en het college van B&W te versterken bij vraagstukken over integriteit en vertrouwen. Deze luiden:

  • Het instellen van een stuurgroep onder leiding van de burgemeester om werkconferenties met de gemeenteraad en het college te organiseren over het onderwerp integriteit en deze te borgen, daarnaast zorg dragen voor vernieuwing van de gedragscodes voor bestuurders, burgemeester en gemeenteraad en aanscherping van de pre-benoemingstoets voor kandidaat-wethouders (te laten) voorbereiden;
  • Het opstellen van een geactualiseerd ‘levend’ protocol Integriteit ten behoeve van de gemeenteraad;
  • Het opstellen van een raadsbreed convenant “Zo Gaan We Met Elkaar Om in Politiek Aalsmeer en daarbuiten’;
  • In de toegezegde nota Integriteit een plan van aanpak te beschrijven voor de bovengenoemde stappen. Onderdeel van deze nota is ook hoe verantwoording af te leggen in de P&C cyclus over het onderwerp integriteit.
Deze pagina is gebouwd op 11/08/2023 10:01:40 met de export van 10/04/2023 08:33:46